Έχουμε μπει για τα καλά στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης, η οποία από τη πρώτη στιγμή κατάφερε να διεισδύσει στον χώρο της Τέχνης, με αρκετά αμφιλεγόμενο τρόπο. Δεν περιμένα, πάντως, να δούμε τόσο σύντομα ένα ρομπότ που αξιοποιεί την AI να κερδίζει τόσα πολλά χρήματα σε δημοπρασία έργων τέχνης!
Το Ai-Da, το κοντοκουρεμένο, ρεαλιστικό ρομπότ του οποίου οι αυτοπροσωπογραφίες και τα έργα τέχνης έχουν γίνει πλέον αντικείμενο σύγχρονου θρύλου, έγινε το πρώτο ανθρωποειδές ρομπότ που πούλησε έργο σε δημοπρασία. Την περασμένη Πέμπτη, το πορτραίτο που φιλοτέχνησε το Ai-Da για τον Alan Turing πωλήθηκε στον οίκο Sotheby's για το ιλιγγιώδες ποσό των 1,08 εκατομμυρίων δολαρίων.
Στο πλαίσιο του Digital Art Sale του οίκου δημοπρασιών, το έργο με τίτλο AI God (που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον περασμένο Μάιο στα Ηνωμένα Έθνη στη Γενεύη κατά τη διάρκεια της Παγκόσμιας Συνόδου Κορυφής AI for Good) εκτιμήθηκε ότι θα πωληθεί μεταξύ 120.000 και 180.000 δολαρίων και έλαβε 27 προσφορές προτού καταλήξει στα χέρια ενός ανώνυμου αγοραστή.
Το Ai-Da, το πρώτο ρομπότ-καλλιτέχνης στον κόσμο που δημιουργήθηκε από τον διευθυντή της Ai-Da Robot Studios Aidan Meller και την ομάδα του, έχει κάμερες για μάτια, ρομποτικό χέρι και μιλάει χρησιμοποιώντας ένα AI γλωσσικό μοντέλο.
«Συζητάμε με το Ai-Da, χρησιμοποιώντας το γλωσσικό μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης της, για το τι θα ήθελε να ζωγραφίσει», δήλωσε ο Meller σε μια δήλωση τύπου. «Σε αυτή την περίπτωση, είχαμε μια συζήτηση μαζί της για το “AI for good”, η οποία οδήγησε το Ai-Da' να αναφέρει τον Alan Turing ως ένα πρόσωπο-κλειδί στην ιστορία της τεχνητής νοημοσύνης που θα ήθελε να ζωγραφίσει».
Ο Meller ανέφερε ότι η ομάδα στη συνέχεια συζήτησε με το Ai-Da για τις στιλιστικές επιλογές, δηλαδή για το είδος της υφής, του τόνου και του χρώματος που θα ενσωμάτωνε το έργο. Η ομάδα έδειξε στο Ai-Da μια φωτογραφία του Turing για να μελετήσει και ο αλγόριθμος έπιασε δουλειά παίρνοντας αποφάσεις.
Στη συνέχεια, το Ai-Da χρησιμοποιεί τις κάμερες στα μάτια του για να κοιτάξει μια φωτογραφία του Alan Turing μαζί με τους αλγορίθμους σχεδίασης και ζωγραφικής της AI και το ρομποτικό του χέρι για να δημιουργήσει προκαταρκτικά σκίτσα, ακολουθούμενα από διάφορους πίνακες του Alan Turing.
Φυσικά, το Ai-Da αντλεί επίσης από την υπάρχουσα τέχνη για να ενημερώσει το ύφος του έργου. Σύμφωνα με τον οίκο Sotheby's, η τέχνη του Ai-Da «είναι εμπνευσμένη από τη Γκουέρνικα του Πάμπλο Πικάσο και τα Atrabiliarios της Ντόρις Σαλσέντο, έργα που απεικονίζουν τον ανθρώπινο πόνο μέσα από διασπασμένη, παραμορφωμένη αισθητική. Ειδικότερα, το σπασμένο οπτικό στυλ του Ai-Da, παρόμοιο με αυτό της Käthe Kollwitz και του Edvard Munch, απορρίπτει την καθαρή αναπαράσταση, επιλέγοντας αντ' αυτού την αντανάκλαση των τεχνολογικών και ψυχολογικών σπασιμάτων που χαρακτηρίζουν τη σύγχρονη ζωή».
Για το τελικό έργο, το Ai-Da ολοκλήρωσε έναν αριθμό σκίτσων του Turing με μελάνι χρησιμοποιώντας τον ρομποτικό βραχίονα, πριν ζωγραφίσει 15 ξεχωριστές εκδοχές σε μέγεθος Α3 στο πρόσωπο του Turing, χρησιμοποιώντας έως και 10 χρώματα σε λάδι και ακρυλικό χρώμα, που διήρκεσαν έξι έως οκτώ ώρες το καθένα. Στη συνέχεια, η ομάδα ρώτησε το Ai-Da πώς θα έπρεπε να συναρμολογηθούν αυτοί οι πίνακες.
«Για το AI God, το Ai-Da επέλεξε τρία από τα 15 πορτρέτα του Alan Turing, μαζί με έναν πίνακα που είχε φτιάξει για τη μηχανή Bombe του Alan Turing», εξήγησε ο Meller. Η μηχανή Turing-Welchman Bombe ήταν η συσκευή που χρησιμοποιήθηκε από την ομάδα που έσπασε τον κώδικα Enigma στο Bletchley Park κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.
«Η ζωγραφική της μηχανής Bombe φαίνεται στο φόντο του τελικού πορτραίτου - προσέξτε τις κυκλικές σημάνσεις που είναι η ερμηνεία του Ai-Da για τα καντράν της μηχανής Bombe», δήλωσε ο Meller. «Οι τρεις πίνακες του Alan Turing και ο πίνακας της μηχανής Bombe, όλοι επιλεγμένοι από το Ai-Da, φωτογραφήθηκαν στη συνέχεια και μεταφορτώθηκαν σε έναν υπολογιστή, όπου η τελική εικόνα συναρμολογήθηκε με βάση μια συζήτηση με το Ai-Da (χρησιμοποιώντας το γλωσσικό της μοντέλο) σχετικά με το πώς θέλει να μοιάζει το τελικό έργο τέχνης».
Το τελικό έργο τέχνης που πωλήθηκε στη δημοπρασία εκτυπώθηκε σε έναν τεράστιο καμβά. Αλλά όπως πολλοί καλλιτέχνες ανά τους αιώνες, το Ai-Da είχε τη βοήθεια ενός στούντιο, καθώς άνθρωποι - βοηθοί του προσέθεσαν επιπλέον υφή. «Αυτό συμβαίνει επειδή ο ρομποτικός βραχίονας ζωγραφικής του Ai-Da δεν μπορεί να τεντωθεί σε καμβά μεγάλης κλίμακας και περιορίζεται σε καμβά μεγέθους Α3», δήλωσε ο Meller. «Δεν υπάρχει καμία αλλαγή στην υποκείμενη εικόνα κατά τη διαδικασία αυτή. Στη συνέχεια, το Ai-Da προσθέτει σχέδια και υφή στον τελικό καμβά, προκειμένου να ολοκληρωθεί το έργο τέχνης. Η τοποθέτηση και το χρώμα αυτών των σημάτων αποφασίζονται από το Ai-Da με βάση μια συζήτηση για το τι θέλει να κάνει».