Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ επιχειρεί να εξαναγκάσει τη Google να πουλήσει τον Chrome στο πλαίσιο της αντιμονοπωλιακής στρατηγικής του. Πρόκειται για ένα μέτρο που στα χαρτιά μπορεί να φαίνεται δραστικό, αλλά η πραγματικότητα είναι πολύ πιο περίπλοκη από αυτό.
Ο Chrome, ο οποίος έχει εκτιμηθεί ανεξάρτητα σε έως και 20 δισεκατομμύρια δολάρια, θα μπορούσε να αποδειχθεί ένας γίγαντας με γυάλινα πόδια, αν βρεθεί εκτός του οικοσυστήματος της Google. Κυριαρχεί στην αγορά των web browser με περίπου τα δύο τρίτα του μεριδίου αγοράς τόσο σε φορητές συσκευές όσο και σε υπολογιστές, αλλά η πραγματική του αξία δεν βρίσκεται στο ίδιο το πρόγραμμα περιήγησης, αλλά στον τρόπο με τον οποίο ενσωματώνεται σε ολόκληρο το οικοσύστημα της Google. Από την αναζήτηση μέχρι τη διαφήμιση.
Η πραγματική αξία του Chrome για την Google υπερβαίνει κατά πολύ τη λειτουργία του ως προγράμματος περιήγησης. Είναι ένα προνομιακό παράθυρο στις συνήθειες περιήγησης δισεκατομμυρίων χρηστών, ένας ελεγκτής των web standards και ένας «φύλακας» που διασφαλίζει ότι η μηχανή αναζήτησης της Google παραμένει η προεπιλεγμένη επιλογή για αυτά τα δισεκατομμύρια χρηστών.
Η πρόταση του υπουργείου Δικαιοσύνης δημιουργεί περισσότερα ερωτήματα από όσα απαντά. Ποιος θα θέλει και θα μπορεί να αγοράσει έναν browser που απαιτεί υψηλή επαναλαμβανόμενη επένδυση στην ανάπτυξη και τη συντήρηση χωρίς να έχει πρόσβαση στο πολύ κερδοφόρο διαφημιστικό οικοσύστημα της Google;
O Chrome δεν είναι απλώς ένας browser, αλλά μέρος μιας μεγάλης υποδομής που περιλαμβάνει επίσης το Chromium, το open source project που χρησιμοποιούν σχεδόν όλοι οι υπόλοιποι browsers, συμπεριλαμβανομένων των Edge, Brave, Opera και Arc.
Το πιο δημοφιλές πρόγραμμα περιήγησης στον κόσμο, μακριά από το δεύτερο, μπορεί να αξίζει μάλλον ελάχιστα εκτός του οικοσυστήματος της εταιρείας που το δημιούργησε. Σίγουρα, πολύ λιγότερο από τα 20 δισεκατομμύρια δολάρια στα οποία έχει αποτιμηθεί.
Ίσως η λύση να μην είναι τόσο ο φυσικός διαχωρισμός του Chrome από τη Google, όσο η ρύθμιση του τρόπου με τον οποίο η Google χρησιμοποιεί τον Chrome για να διατηρήσει την κυριαρχία της στις αναζητήσεις και τη διαδικτυακή διαφήμιση.
[via]