Digital Services Act: Σε ισχύ το νομοσχέδιο που θέτει υπόλογες τις Big Tech εταιρείες

Το περίφημο νομοσχέδιο Digital Services Act της ΕΕ είναι πλέον σε ισχύ από την περασμένη Παρασκευή 25 Αυγούστου 2023 και πλέον όλες οι μεγάλες εταιρείες του τομέα της Τεχνολογίας και του Διαδικτύου καλούνται να συμμορφωθούν στους νέους κανονισμούς, καθώς στο εξής θα είναι υπόλογες νομικά για το περιεχόμενο που δημοσιεύεται στις online πλατφόρμες τους.

Στόχος της ΕΕ είναι να προστατεύσει τους πολίτες από την διασπορά ψευδών και παραπλανητικών ειδήσεων, την διαφήμιση και διανομή παράνομων προϊόντων και φυσικά την σωστή διαχείριση των προσωπικών δεδομένων τους, δίνοντας τους σχεδόν τον απόλυτο έλεγχο. Παράλληλα, οι εταιρείες - πλατφόρμες που δραστηριοποιούνται στο Διαδίκτυο θα πρέπει να είναι απόλυτα ειλικρινείς και ξεκάθαρες για τον τρόπο λειτουργίας των αλγορίθμων τους, αλλά και να πραγματοποιούν τακτικούς ελέγχους για θέματα ασφαλείας. Όσοι δεν συμμορφώνονται θα κινδυνεύουν με τσουχτερά πρόστιμα που θα φτάνουν έως και το 10% του ετήσιου τζίρου τους, και αν αναλογιστεί κανείς πως οι Big Tech καταγράφουν δεκάδες δισεκατομμύρια, αντιλαμβάνεστε πόσο υψηλό μπορεί να είναι το τίμημα.

Σε πρώτη φάση επηρεάζονται άμεσα οι πολύ μεγάλες πλατφόρμες (ή μηχανές αναζήτησης) και σύμφωνα με την ΕΕ σε αυτήν την κατηγορία υπόκεινται αυτές με περισσότερους από 45 εκατομμύρια ενεργούς μηνιαίους χρήστες. Αυτές είναι οι παρακάτω:

  • Alibaba AliExpress
  • Amazon Store
  • Apple App Store
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google Play
  • Google Maps
  • Google Shopping
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TikTok
  • Twitter
  • Wikipedia
  • YouTube
  • Zalando
  • Bing
  • Google Search

Βασικοί Κανόνες του Digital Services Act

Προς το παρόν δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως η συγγραφή του DSA, αλλά ήδη η ΕΕ έχει δημοσιεύσει κάποιες από τις υποχρεώσεις των εταιρειών τεχνολογίας:

  • Απαγορεύεται η στοχευμένη διαφήμιση με βάση την θρησκεία, τον σεξουαλικό προσανατολισμό ή την εθνικότητα του χρήστη. Επίσης, οι νεαροί σε ηλικία δεν θα πρέπει να υπόκεινται σε πρακτικές στοχευμένης διαφήμισης.
  • Το περιβάλλον χρήσης θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο για τον χρήστη προκειμένου να μην οδηγείται σε λάθος ενέργειες. Η δυνατότητα ακύρωσης μιας συνδρομής θα πρέπει να είναι το ίδιο εύκολη με τη διαδικασία εγγραφής σε μια υπηρεσία.
  • Οι μεγάλες πλατφόρμες τύπου Facebook θα πρέπει να διευκρινίζουν πλήρως στον χρήστη τον τρόπο λειτουργίας των αλγορίθμων που χρησιμοποιούνται για την εμφάνιση προτάσεων (π.χ. σειρές του Netflix στο News Feed) και οι χρήστες θα πρέπει να έχουν την επιλογή να δέχονται προτάσεις που δεν θα βασίζονται στο προφίλ τους.
  • Οι υπηρεσίες φιλοξενίας (hosting) και οι online πλατφόρμες θα πρέπει να εξηγούν πλήρως και με απόλυτη διαφάνεια για ποιους λόγους αφαίρεσαν παράνομο περιεχόμενο, αλλά και να δίνουν στον χρήστη τη δυνατότητα άσκησης «έφεσης» για την αφαίρεση του περιεχομένου που ανήρτησε.
  • Οι μεγάλες online πλατφόρμες θα πρέπει να παρέχουν στους ερευνητές δεδομένα για να αποκτούν οι τελευταίοι περισσότερη γνώση σχετικά με την εξέλιξη των online απειλών.
  • Τα online marketplaces (π.χ. Amazon, Skroutz) θα πρέπει να διατηρούν βασικές πληροφορίες για τους εμπόρους που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα τους προκειμένου να μπορούν να εντοπίσουν άμεσα όσους πωλούν παράνομα αγαθά ή υπηρεσίες.
  • Οι μεγάλες πλατφόρμες θα πρέπει να παρουσιάσουν νέες στρατηγικές για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης κατά τη διάρκεια των κρίσεων.
Loading