Παρόλο που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι καθαρότερα από τα συμβατικά, δεν είναι όλα τέλεια ακόμα. Ορισμένα στοιχεία εξακολουθούν να είναι πολύ ρυπογόνα, όπως το αμάξωμα και η μπαταρία.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μπαταριών που τοποθετούνται στα ηλεκτρικά οχήματα που πωλούνται σήμερα στη Γηραιά Ήπειρο παράγονται στην Κίνα. Αυτό είναι κάτι που δεν ευχαριστεί καθόλου την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία έχει ανακοινώσει μέτρα για να σταματήσει αυτό το φαινόμενο, παρόμοια με τον νόμο IRA (Inflation Reduction Act) στις ΗΠΑ. Ο στόχος είναι να ενθαρρύνουν τους κατασκευαστές οχημάτων και εξοπλισμού να κατασκευάζουν τα πάντα (στο βαθμό του εφικτού) εδώ.
Ήδη αρκετές εταιρείες στρέφονται στην Ευρώπη, όπως η CATL ή η Stellantis και η Mercedes μέσω της κοινοπραξίας ACC, οι οποίες κατασκευάζουν μπαταρίες στην Ουγγαρία και τη Γαλλία αντίστοιχα. Ωστόσο, μια νέα εταιρεία μόλις προστέθηκε σε αυτές. Πρόκειται για τη Morrow Batteries, μια νορβηγική εταιρεία που ιδρύθηκε το 2020.
Η τελευταία ανακοίνωσε πρόσφατα με δελτίο τύπου ότι μόλις εγκαινίασε το ολοκαίνουργιο εργοστάσιο μπαταριών της στη Νορβηγία. Και δεν πρόκειται για ένα οποιοδήποτε εργοστάσιο, αφού στην πραγματικότητα πρόκειται για την πρώτη μονάδα παραγωγής στην Ευρώπη που κατασκευάζει πακέτα με χρήση της χημείας LFP (φωσφορικού λιθίου - σιδήρου) σε μεγάλη κλίμακα. Για την ώρα, πάντως, στην Ευρώπη παράγονται μόνο μπαταρίες NMC (νικέλιο - μαγγάνιο - κοβάλτιο).
Αν και οι NMC έχουν υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα, το χάσμα με τις LFPs μειώνεται με την πάροδο του χρόνου. Επιπλέον, οι τελευταίες είναι φθηνότερες στην παραγωγή και το κόστος αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω χάρη στην πτώση της τιμής του λιθίου. Αυτό εξηγεί γιατί όλο και περισσότεροι κατασκευαστές αποφασίζουν να επιλέξουν αυτή την τεχνολογία, όπως η Ford , η Volkswagen και η Renault, για να μην αναφέρουμε την BYD με τις πρόσφατα βραβευμένες μπαταρίες Blade.
Γνωρίζουμε επίσης ότι οι μπαταρίες LFP είναι λιγότερο ρυπογόνες για την παραγωγή από τις NMC. Αυτό το ευρωπαϊκό εργοστάσιο θα καταστήσει επίσης δυνατή την παραγωγή αυτών των μπαταριών με χαμηλότερο ενεργειακό μείγμα σε σύγκριση με τα κινεζικά εργοστάσια, για να μην αναφέρουμε ότι οι μεταφορές θα μειωθούν σημαντικά μεταξύ αυτού του εργοστασίου gigafactory και των ευρωπαϊκών εργοστασίων συναρμολόγησης.
Στο Arendal, στο νότιο τμήμα της Νορβηγίας, εγκαινιάστηκε λοιπόν με μεγάλη λαμπρότητα αυτή η νέα μονάδα παραγωγής, παρουσία του πρωθυπουργού της χώρας, κ. Jonas Gahr Støre. Οι γραμμές συναρμολόγησης μόλις ξεκίνησαν τις πρώτες δοκιμές. Ο CEO, Lars Christien Bacher, έχει ήδη δώσει καταληκτική ημερομηνία για την παράδοση των πρώτων μπαταριών: «Ανυπομονούμε να παραδώσουμε τις πρώτες εμπορικές μπαταρίες στους πελάτες μέχρι το τέλος του έτους».
Η εταιρεία εκτιμά ότι αυτό το νέο γιγαντιαίο εργοστάσιο θα πρέπει να φτάσει σε ετήσια παραγωγή 3 εκατομμυρίων μπαταριών, η οποία ισοδυναμεί με περίπου 1 GWh κάθε χρόνο, αρκετή για να εξοπλίσει μεταξύ 15.000 και 20.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Για λόγους σύγκρισης, το ουγγρικό εργοστάσιο CATL θα πρέπει να φτάσει τις 8 GWh ετησίως, ενώ η Tesla σχεδιάζει να φτάσει τις 250 GWh στο εργοστάσιό της στο Βερολίνο μετά την επέκτασή της. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η νορβηγική εταιρεία που εδρεύει στο Όσλο είναι μόλις τεσσάρων ετών και επομένως βρίσκεται μόλις στα πρώτα της βήματα.
Ο χώρος παραγωγής αναμένεται να απασχολεί έως και 150 άτομα στην αρχή της λειτουργίας του, ενώ η εταιρεία αναφέρει ότι σχεδιάζονται επίσης τρία ακόμη εργοστάσια gigafactories μέσα στα επόμενα χρόνια. Όλα αναμένεται να βρίσκονται στην ίδια πόλη, αλλά η Morrow Batteries εξακολουθεί να τηρεί σιγή ιχθύος σχετικά με τις λεπτομέρειες. Η εταιρεία λέει ότι έχει ήδη στείλει δείγματα των μπαταριών της σε πρώτους πελάτες, αλλά δεν έχουν αποκαλυφθεί ακόμη ονόματα.
[via]