Στις αρχές του περασμένου μήνα η Google ανακοίνωσε ότι θα αλλάξει ριζικά το μοντέλο παρακολούθησης των χρηστών για διαφημιστικούς σκοπούς, καταργώντας τα third-party cookies και αφήνωντας κατά μέρους την εξαγωγή δεδομένων από κάθε χρήστη ξεχωριστά. Αντ’ αυτού, η εταιρεία θα χρησιμοποιεί πολύ πιο εξελιγμένα APIs που θα ομαδοποιούν τους χρήστες σε συγκεκριμένες κατηγορίες με βάση τη δραστηριότητα τους, άρα θα στοχεύει σε ομάδες χρηστών και όχι στον καθένα μεμονωμένα.
Το μοντέλο αυτό δεν προέκυψε ξαφνικά τις τελευταίες εβδομάδες. Η Google είχε ανακοινώσει το Privacy Sandbox πίσω στο 2019, ένα σχέδιο για τη δημιουργία ενός πιο ιδιωτικού ιστού που θα βασίζεται σε πρότυπα ανοικτού κώδικα. Η μεγαλύτερη πρόκληση για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου εξακολουθεί να παραμένει ο αποκλεισμός των third-party cookies και τώρα ξεκινούν οι πρώτες δοκιμές για το νέο μοντέλο που ονομάζεται FLoC (Federated Learning of Cohorts).
Η Google αναφέρει στην επίσημη ανακοίνωση της ότι είναι ενθουσιασμένη από τον τρόπο που οι άλλοι web browsers μπλοκάρουν εξ ορισμού τα third-party cookies, αλλά εκφράζει την ανησυχία της διότι η βιομηχανία της διαφήμισης βασίζεται έντονα στα cookies για τη λειτουργία της και έχει παρατηρηθεί μεγάλη αύξηση σε πλάγιες μεθόδους διείσδυσης στα προσωπικά δεδομένα των χρηστών.
Συνολικά νιώθουμε ότι το μπλοκάρισμα των third-party cookies χωρίς να προσφέρονται βιώσιμες εναλλακτικές επιλογές για το οικοσύστημα είναι ανεύθυνο ή ακόμη και επικίνδυνο για το δωρεάν και ανοικτό διαδίκτυο που απολαμβάνουμε όλοι μας.
Η εναλλακτική που προτείνει και δοκιμάζει η Google, το FLoC, χρησιμοποιεί τεχνολογία μηχανικής μάθησης για να αναλύει το ιστορικό πλοήγησης των χρηστών και στη συνέχεια τους ομαδοποιεί κατά χιλιάδες σε ομάδες (cohorts). Η εταιρεία ισχυρίζεται, μάλιστα, ότι η λίστα των ιστοσελίδων που επισκέπτεται ο εκάστοτε χρήστης δεν φεύγει ποτέ από τον web browser του και η απουσία των third-party cookies καθιστά αδύνατη την παρακολούθηση του σε ατομικό επίπεδο. Η κάθε τέτοια ομάδα (cohort) χαρακτηρίζεται από ομοιότητες στο ιστορικό πλοήγησης και γι’ αυτό μπορεί να αλλάζει διαρκώς η ομάδα που ανήκει ο εκάστοτε χρήστης ανάλογα με τις αλλαγές στη δραστηριότητα του. Η Google τονίζει ότι δεν θα δημιουργούνται ομάδες χρηστών που επισκέπτονται ιστοσελίδες “ευαίσθητης θεματολογίας” (π.χ. υγεία, θρησκεία, πολιτική).
Βρισκόμαστε ακόμα σε πολύ αρχικό στάδιο, μιας και το FLoC δοκιμάζεται σε πολύ μικρή κλίμακα σε ορισμένες χώρες, αλλά μέσα στο 2021 θα επεκταθούν οι δοκιμές σε παγκόσμιο επίπεδο. Η Google ενημερώνει, πάντως, ότι θα δώσει στους χρήστες την επιλογή να μη συμμετέχουν καθόλου σε αυτά τα FLoC αν το επιθυμούν.
*Ακολουθήστε το Techgear.gr στο Google News για να ενημερώνεστε άμεσα για όλα τα νέα άρθρα! Όσοι χρησιμοποιείτε υπηρεσία RSS (π.χ. Feedly), μπορείτε να προσθέσετε το techgear.gr στη λίστα σας με αντιγραφή και επικόλληση της διεύθυνσης https://www.techgear.gr/feed στο αντίστοιχο πεδίο της υπηρεσίας σας. Αν προτιμάτε το Twitter, θα μας βρείτε στο προφίλ @techgeargr.
[Google]