Mk-II Aurora: Πυραυλοκίνητο αεροσκάφος υπόσχεται να επαναφέρει τις υπερηχητικές εμπορικές πτήσεις
Η αναγέννηση της εμπορικής υπερηχητικής πτήσης έχει κατά κάποιο τρόπο γίνει πραγματικότητα, καθώς η Dawn Aerospace ανακοίνωσε ότι το πυραυλοκίνητο αεροσκάφος Mk-II Aurora μήκους 4,8 μέτρων έσπασε το φράγμα του ήχου με ταχύτητα 1,1 Mach στις 12 Νοεμβρίου 2024.
Από τότε που το αγγλογαλλικό Concorde αποσύρθηκε το 2003, η υπερηχητική πτήση για πολίτες ήταν κάτι σαν χαμένη τέχνη. Τα τελευταία χρόνια, διάφορες startups εργάζονται σε διάφορα projects για τη δημιουργία μιας νέας γενιάς υπερηχητικών αεροσκαφών που θα είναι πιο αθόρυβα, πιο πράσινα, πιο αποδοτικά και οικονομικά στη λειτουργία τους.
Τώρα, ένα υπερηχητικό αεροσκάφος έχει πράγματι πετάξει, αν και με τη μορφή ενός μη επανδρωμένου, τηλεκατευθυνόμενου πειραματικού σκάφους με άνοιγμα φτερών 4 μέτρα και βάρος 399 κιλά. Στον ουρανό πάνω από το αεροδρόμιο Glentanner της Νέας Ζηλανδίας, κοντά στη βάση του Aoraki/Mount Cook, το Mk-II Aurora πέτυχε ταχύτητα 1,1 Mach, ενώ ανέβηκε σε ύψος 25.150 m.
Σύμφωνα με την εταιρεία, το Mk-II Aurora έσπασε και άλλα ρεκόρ, καθώς είναι το πρώτο υπερηχητικό αεροσκάφος που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε στη Νέα Ζηλανδία, το μεγαλύτερο υψόμετρο που επιτεύχθηκε από τη Νέα Ζηλανδία και η ταχύτερη ανάβαση στα 20 χλμ. Το πυραυλοκίνητο αεροσκάφος το έκανε αυτό σε 118,6 δευτερόλεπτα, δηλαδή 4,2 δευτερόλεπτα καλύτερα από αυτό που πέτυχε ένα ειδικά τροποποιημένο F-15 τη δεκαετία του 1970. Επιπλέον, το Mk-II Aurora πραγματοποίησε μια δεύτερη πτήση έξι ώρες αργότερα.
Ο τελικός στόχος είναι η επίτευξη ταχύτητας περίπου 3,5 Mach στα όρια του Διαστήματος, δηλαδή σε υψόμετρο 100 χιλιομέτρων, όπου το Aurora θα χρησιμοποιηθεί για έρευνα μικροβαρύτητας, ατμοσφαιρική επιστήμη, παρατήρηση της Γης και δοκιμές πτήσης υψηλής ταχύτητας.
«Το επίτευγμα αυτό αναδεικνύει τις τεράστιες δυνατότητες των πυραυλοκίνητων αεροσκαφών να επιτύχουν επιδόσεις που δεν έχουν παρατηρηθεί ποτέ πριν», δήλωσε ο Stefan Powell, CEO της Dawn Aerospace. «Με τη δοκιμή πτήσης 57, αποσύραμε τον τελευταίο μεγάλο τεχνικό κίνδυνο στο πρόγραμμα Aurora: τη δυναμική του οχήματος μέσω του διατονικού συστήματος. Έχουμε πλέον επιβεβαιώσει ότι το Aurora είναι το όχημα με τον υψηλότερο ρυθμό ανόδου που έχει κατασκευαστεί ποτέ. Αυτό το ορόσημο θέτει τις βάσεις για να γίνει το Aurora το αεροσκάφος με την υψηλότερη και ταχύτερη πτήση στον κόσμο και ανοίγει το δρόμο για το πρώτο επιχειρησιακό υπερηχητικό αεροσκάφος, επαναπροσδιορίζοντας τι είναι δυνατό στην αεροπορία».
[via]