- Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έρευνα της PayPal και της SuperData, τα έσοδα από την ευρωπαϊκή αγορά των eSports το 2018 θα αγγίξουν τα 325 εκατομμύρια δολάρια.
- Το 19% του ελληνικού κοινού των eSports είναι έφηβοι ηλικίας 13-17 ετών – πρόκειται για το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη, το οποίο φέρνει την Ελλάδα στην ίδια θέση με την Γαλλία, τη Βουλγαρία και τη Νορβηγία.
- Η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα στις 10 ευρωπαϊκές χώρες όπου αυξάνεται σταθερά το γυναικείο κοινό των ηλεκτρονικών αθλημάτων. Το μεγαλύτερο ποσοστό κατέχει η Σουηδία με 25%.
- Το ελληνικό κοινό των ηλεκτρονικών αθλημάτων εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 17% το 2019, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 21%.
Η ρωσική αγορά των eSports κερδίζει τα περισσότερα
Η Ρωσία είναι πρώτη, σύμφωνα με την έρευνα, με έσοδα της τάξης των 38 εκατομμυρίων δολαρίων το 2017, ενώ τα συνολικά κέρδη από τα ηλεκτρονικά αθλήματα στην Ευρώπη άγγιξαν τα 253 εκατομμύρια δολάρια την ίδια χρονιά. Η Ελλάδα βρίσκεται στην δεύτερη χαμηλότερη θέση ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες, με έσοδα 850 χιλιάδες δολάρια, και πάνω από την τελευταία σε κατάταξη χώρα, την Ουγγαρία (570 χιλιάδες δολάρια). Εντούτοις, οι ειδικοί προβλέπουν ότι η φετινή ανάπτυξη της εν λόγω αγοράς στην χώρα μας θα φτάσει περίπου το 17-18% το 2018, ξεπερνώντας μάλιστα τις περσινές εκτιμήσεις. Είναι μεν σαφώς κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 29%, αλλά πιο ψηλά από την Ιταλία (15%), την Ιρλανδία (5%) και με αντίστοιχο ρυθμό με την Δανία (18%) και την Γαλλία (19%). Τα συνολικά έσοδα από τα ευρωπαϊκά ηλεκτρονικά αθλήματα το 2018 εκτιμάται ότι θα αγγίξουν τα 325 εκατομμύρια δολάρια.
Στην Ευρώπη υπάρχουν περίπου 27 εκατομμύρια άνθρωποι που ασχολούνται ενεργά με τα eSports, εκ των οποίων οι 437 χιλιάδες είναι Έλληνες. Οι αναλυτές προβλέπουν ότι τα νούμερα θα διατηρήσουν σταθερή ανοδική τάση, και η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση – το αντίστοιχο κοινό εκτιμάται ότι θα ανέβει κατά 17% έως το τέλος του 2019 (σε σύγκριση με το 2017).
1 στους 5 Έλληνες θεατές ηλεκτρονικών αθλημάτων είναι έφηβος
Καθώς τα eSports, μαζί με τις σχετικές δραστηριότητες, είναι ευρέως συνυφασμένα με τους νεαρότερους ανθρώπους, δεν μας προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι το 71% του ελληνικού κοινού των ηλεκτρονικών αθλημάτων είναι ηλικίας 13 με 34 ετών. Ενώ η μεγαλύτερη ηλικιακή κατηγορία είναι εκείνη των 25-34 ετών (28%), η ομάδα των εφήβων ηλικίας 13-17 ετών απαρτίζει το 19%, καταδεικνύοντας το πόσο δημοφιλή είναι τα eSports στους teenagers και την απόλυτα εξοικειωμένη με την τεχνολογία Generation Z, τη γενιά που διαμορφώνει άλλωστε τις τάσεις της βιομηχανίας ψηφιακών παιχνιδιών. Πρόκειται μάλιστα για το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη, το οποίο η χώρα μας μοιράζεται με την Γαλλία και τη Βουλγαρία (19%), καθώς και με την Νορβηγία (18%). Εκτός Γηραιάς ηπείρου, την πρώτη θέση κατέχουν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με 24%. Οι Έλληνες θεατές άνω των 45 ετών σημειώνουν πολύ χαμηλά ποσοστά, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας.
Η Ελλάδα συγκαταλέγεται σε μία από τις δέκα ευρωπαϊκές χώρες που αποκτούν σταθερά όλο και μεγαλύτερο γυναικείο κοινό
Τα eSports και το gaming θεωρούνται γενικά ‘ανδρική υπόθεση’, αλλά όσο μεγαλώνει η αγορά, τόσο επηρεάζει και την ισότητα των φύλων. Το 2017 η αγορά των ηλεκτρονικών αθλημάτων στη Σουηδία ήταν η πλέον ‘γυναικοκρατούμενη΄, με ποσοστό 25% γυναικών που ασχολούνται με τα eSports, ενώ ακολουθούν η Πολωνία (24%) και η Γαλλία (23%). Στην Ελλάδα, το 19% του κοινού απαρτίζεται από γυναίκες (15% το 2016), ενώ ο συνολικός μέσος όρος στην Ευρώπη πέρυσι ήταν μόλις 18%. Οι μεγαλύτερες διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα σημειώθηκαν στην Βουλγαρία, την Ισπανία και την Ιταλία, όπου μόλις το 11-13% του αντίστοιχου κοινού ήταν γυναικείο στις χώρες αυτές. Η κοινότητα των ηλεκτρονικών αθλημάτων στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα διαθέτει ελαφρώς περισσότερες γυναίκες, με ποσοστό 14%.
Όπως αναφέρει ο Matt Komorowski, Managing Director της PayPal στην Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη,
"Καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι αρχίζουν να κατανοούν τι σημαίνουν εν τέλει τα ηλεκτρονικά αθλήματα και παρακολουθούν πλέον τακτικά αγώνες eSports, η συγκεκριμένη αυτή αγορά διευρύνεται με σταθερό ρυθμό. Είμαι βέβαιος ότι η τοπική αγορά των ηλεκτρονικών αθλημάτων θα έχει σταθερή άνοδο. Η PayPal χαίρεται να συνδράμει τους online gamers στην αναζήτηση των πιο καινούργιων skins ή άλλων ειδών, παρέχοντας την πλέον ασφαλή πλατφόρμα πληρωμών, η οποία επιτρέπει στους χρήστες να διεξάγουν γρήγορες και εύκολες πληρωμές σε πάνω από 200 χώρες ανά τον κόσμο, καθώς και να δέχονται βοήθεια από την πλευρά της PayPal, σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά"
Μεθοδολογία
Τα ευρήματα βασίζονται σε έναν συνδυασμό από τα αποτελέσματα της έρευνας σε εθνικό επίπεδο που διεξήχθη τον Οκτώβριο του 2017 (σε δείγμα 1.000 ερωτηθέντων ανά χώρα) και από τα στοιχεία θέασης των esports που συλλέχθηκαν από τις πλατφόρμες Twitch και YouTube. Η έρευνα διεξήχθη στις εξής χώρες: Βέλγιο, Βουλγαρία, Γαλλία, Δανία, Ελλάδα, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ιρλανδία, Ισπανία, Ισραήλ, Ιταλία, Μεγάλη Βρετανία, Νορβηγία, Ολλανδία, Ουγγαρία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Ρωσία, Σουηδία, Τσεχική Δημοκρατία και Φινλανδία.