Πόσα γνωρίζουν οι εταιρείες τεχνολογίας για εμάς και πως μπορούμε να προστατευθούμε

Το Διαδίκτυο είναι γεμάτο με εκπληκτικά πράγματα, αλλά δεν είναι μυστικό ότι αποτελεί επίσης μια τεράστια πηγή εσόδων για ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο. Ένα βασικό συστατικό του γιατί είναι τόσο κερδοφόρο είναι η στοχευμένη διαφήμιση. Η στοχευμένη διαφήμιση σημαίνει ουσιαστικά ότι οι διαφημίσεις μπορούν να προβάλλονται σε ανθρώπους που είναι πιο πιθανό να ασχοληθούν πραγματικά με τη διαφήμιση, σε αντίθεση, ας πούμε, με μια διαφημιστική πινακίδα σε μια εθνική οδό όπου τη βλέπουν όλοι.

Ωστόσο, τίθεται το ερώτημα: πώς γνωρίζουν οι εταιρείες τι σας αρέσει; Οι εταιρείες γνωρίζουν πολλά για εσάς, και ο τρόπος με τον οποίο καταλήγουν σε αυτά τα συμπεράσματα κυμαίνεται από το πολύ προφανές έως, αναμφισβήτητα, το εντελώς ανησυχητικό.

Εάν περιηγείστε στο Internet και ασχολείστε με ορισμένα είδη περιεχομένου, οι περισσότερες από αυτές τις ιστοσελίδες χρησιμοποιούν το AdSense της Google για την προβολή διαφημίσεων. Η Google χρησιμοποιεί μια σειρά από μετρήσεις για να «αποτυπώσει» έναν χρήστη, και αυτό μπορεί να είναι πράγματα όπως η διεύθυνση IP σας, οι προδιαγραφές του υπολογιστή σας και ένας λογαριασμός Google, αν είστε συνδεδεμένοι σε έναν. Η ενεργή περιήγησή σας στη συνέχεια ενημερώνει τις διαφημίσεις της Google για το τι είναι πιο πιθανό να σας ενδιαφέρει, παρέχοντας ένα προφίλ του είδους του ατόμου που είστε.

Ωστόσο, οι εταιρείες δεν σταματούν εκεί- μπορούν να προχωρήσουν πέρα από τις ενεργές αναζητήσεις σας και να αρχίσουν να συμπεραίνουν συμπεριφορές με βάση το φυσικό σας περιβάλλον. Ας υποθέσουμε ότι βρίσκεστε σε κοινόχρηστο κατάλυμα με κάποιον, και αυτό το άτομο παραγγέλνει από κάποια υπηρεσία διανομής φαγητού (π.χ. eFood). Ξαφνικά, αρχίζετε να λαμβάνετε διαφημίσεις του eFood στο δικό σας feed. Μήπως το τηλέφωνό σας άκουγε τη συζήτηση που είχατε με τον συγκάτοικό σας όταν είπε ότι θα παραγγείλει; Όχι, αντιθέτως, οι αλγόριθμοι της Google κατάλαβαν ότι κάποιος στο σπίτι σας παρήγγειλε και είναι πολύ πιθανό να είναι η περίπτωση που αρχίζετε να ταλαντεύεστε προς την παραγγελία φαγητού και για τον εαυτό σας.

Αυτή η χαρτογράφηση σχέσεων και συσκευών διευκολύνεται από εταιρείες όπως η Drawbridge. Η Drawbridge είναι μια εταιρεία διαχείρισης ταυτοτήτων με βάση τους ανθρώπους που αντιστοιχίζει ανθρώπους σε όλες τις συσκευές, συμπεριλαμβανομένων των ανθρώπων που ζουν στο ίδιο νοικοκυριό. Εταιρείες όπως η Google αγοράζουν αυτούς τους χάρτες συσκευών για να ενημερώσουν καλύτερα τις δικές τους διαφημίσεις, πράγμα που με τη σειρά του σημαίνει ότι αρχίζετε να βλέπετε στοχευμένες διαφημίσεις που μπορεί να προορίζονται για (ή να μπορούν να ενημερωθούν από) άλλα άτομα στο νοικοκυριό σας. Αυτό ουσιαστικά συνδυάζει τη στόχευση IP με συμπεράσματα σχετικά με το ποιος είστε ή σε ποιον μιλάτε, γεγονός που καθιστά εξαιρετικά δύσκολο να το αποφύγετε και μπορεί να σας κάνει να φαίνεται ότι οι συσκευές σας σας ακούνε, ενώ φαινομενικά δεν το κάνουν.

Ως άλλο παράδειγμα, ας πούμε ότι έχετε μια συζήτηση με τον σύντροφό σας σχετικά με το να πάτε κάπου διακοπές και αργότερα την ίδια μέρα αρχίζετε να λαμβάνετε διαφημίσεις για την εν λόγω τοποθεσία, παρόλο που δεν την αναζητήσατε ποτέ στο Διαδίκτυο. Σας άκουγε τότε το τηλέφωνό σας; Η απάντηση, παραδόξως, εξακολουθεί να είναι όχι. Εσείς δεν το αναζητήσατε, αλλά ο σύντροφός σας πιθανότατα το έκανε, είτε πριν είτε μετά τη συζήτηση, και η Google γνώριζε ότι υπήρχε σχέση μεταξύ των δύο συσκευών σας και άρχισε να εμφανίζει αυτές τις διαφημίσεις και στις δύο.

Αν ανησυχείτε για την ιδιωτική σας ζωή στο Διαδίκτυο, τότε δεν είστε οι μόνοι. Αυτό δεν είναι ένα νέο φαινόμενο, και αμέτρητοι άνθρωποι στις διαδικτυακές κοινότητες προστασίας της ιδιωτικής ζωής στο διαδίκτυο είναι επίσης απίστευτα αντίθετοι με την παρακολούθηση. Τα προγράμματα περιήγησης όπως το Vivaldi είναι βασισμένα στο ότι τα δεδομένα σας πρέπει να είναι ιδιωτικά, και άλλα προγράμματα περιήγησης όπως ο Firefox είναι κατασκευασμένα για να σας επιτρέπουν να μπλοκάρετε ό,τι χρειάζεται να μπλοκάρετε στο διαδίκτυο.

Με αυτό, πρόσθετα όπως το uBlock Origin, το Ghostery και άλλα πρόσθετα θα μπλοκάρουν τους ιχνηλάτες και θα μπλοκάρουν την κοινή χρήση των πληροφοριών σας με τους ιστότοπους που χρησιμοποιείτε. Στο smartphone σας, μπορείτε επίσης να απενεργοποιήσετε τις εξατομικευμένες διαφημίσεις στο λογαριασμό σας στο Google, αλλά ορισμένες υπηρεσίες αρχίζουν να απαιτούν να πληρώσετε ένα ποσό αν απενεργοποιήσετε τις εξατομικευμένες διαφημίσεις. Η κίνηση της Google προς το API Topics στο Chrome μετατοπίζει τη δημιουργία προφίλ από έναν server στον πελάτη, αλλά αυτό εξακολουθεί να σημαίνει ότι σας παρακολουθούν, απλώς με διαφορετικό τρόπο.

Πραγματικά, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να προσπαθήσετε να διατηρείτε τον αποκλεισμό των πραγμάτων όσο το δυνατόν περισσότερο. Με τη μετάβαση του Chrome στο Manifest V3, οι επεκτάσεις όπως το uBlock φέρονται να είναι χειρότερες από ό,τι ήταν κάποτε, αλλά εξακολουθούν να κάνουν τη δουλειά τους.

Loading