Πρόστιμο €150 εκατ. στην Apple για το App Tracking Transparency από τη Γαλλία

Η Αρχή Ανταγωνισμού της Γαλλίας επέβαλε πρόστιμο ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ στην Apple για την εφαρμογή του πλαισίου διαφάνειας παρακολούθησης εφαρμογών (ATT - App Tracking Transparency).

Η γαλλική ρυθμιστική αρχή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο τρόπος με τον οποίο η Apple εφάρμοσε το χαρακτηριστικό ATT συνιστά κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά, διαπιστώνοντας ότι το σύστημα περιπλέκει άσκοπα τη διαδικασία για τους χρήστες να εξαιρεθούν από την παρακολούθηση και αδικαιολόγητα θέτει σε μειονεκτική θέση τρίτους προγραμματιστές και παρόχους διαφημίσεων. Το πλαίσιο ATT, που εισήχθη το 2021 με το iOS 14.5, απαιτεί από τις εφαρμογές να ζητούν τη συγκατάθεση του χρήστη μέσω ενός αναδυόμενου παραθύρου πριν από την παρακολούθηση της δραστηριότητας σε άλλες εφαρμογές και ιστοσελίδες. Εάν οι χρήστες αρνηθούν, η εφαρμογή δεν έχει πρόσβαση στο αναγνωριστικό για διαφημιστές (IDFA), το οποίο συνήθως χρησιμοποιείται για την παροχή εξατομικευμένων διαφημίσεων.

Η ρυθμιστική αρχή τόνισε ότι ενώ το ίδιο το πλαίσιο ATT δεν είναι εγγενώς ανταγωνιστικό, η εφαρμογή του από την Apple είχε ως αποτέλεσμα την έλλειψη ουδετερότητας. Στη δημοσιευμένη απόφασή της, η αρχή ανέφερε ότι το σύστημα δεν ήταν «ούτε αναγκαίο ούτε ανάλογο με τον δηλωμένο στόχο της εταιρείας να προστατεύσει τα δεδομένα των χρηστών» και πρόσθεσε ότι η μέθοδος που χρησιμοποίησε η Apple για να ζητήσει τη συγκατάθεση εισήγαγε περιττές τριβές για τους προγραμματιστές τρίτων. Οι δικές της διαφημιστικές υπηρεσίες της Apple είναι ενσωματωμένες απευθείας στο iOS και δεν υπόκειντο στην ίδια διαδρομή των χρηστών, εγείροντας ανησυχίες ότι η Apple είχε εκμεταλλευτεί τον έλεγχο της πλατφόρμας της για να ευνοήσει τα δικά της συμφέροντα.

Η απόφαση ανέφερε επίσης τις οικονομικές συνέπειες για τους εκδότες εφαρμογών και τους παρόχους διαφημίσεων. Δεδομένου ότι πολλοί προγραμματιστές δωρεάν, υποστηριζόμενων από διαφημίσεις εφαρμογών εξαρτώνται από τη στοχευμένη διαφήμιση για έσοδα, η επιβολή της ATT στην τρέχουσα μορφή της κρίθηκε ότι προκάλεσε οικονομική ζημία, ιδίως σε μικρότερους εκδότες με περιορισμένη πρόσβαση σε πρωτογενή δεδομένα.

Η έρευνα ξεκίνησε το 2021 μετά από καταγγελία που υποβλήθηκε από συνασπισμό γαλλικών εμπορικών ενώσεων διαφήμισης, συμπεριλαμβανομένων της Alliance Digitale και του Internet Advertising Syndicate. Παρόλο που η Αρχή Ανταγωνισμού αρχικά αρνήθηκε να επιβάλει έκτακτα προσωρινά μέτρα εκείνο το έτος, προχώρησε σε πλήρη διερεύνηση των ανταγωνιστικών επιπτώσεων της ATT. Η τελική απόφαση υποχρεώνει την Apple να καταβάλει το πρόστιμο των 150 εκατομμυρίων ευρώ και να δημοσιεύσει δημόσια την απόφαση στην ιστοσελίδα της για διάστημα επτά ημερών.

Σε ανακοίνωσή της, η Apple υπερασπίστηκε τις ενέργειές της και επανέλαβε τη δέσμευσή της για την προστασία της ιδιωτικότητας των χρηστών:

Το App Tracking Transparency δίνει στους χρήστες μεγαλύτερο έλεγχο της ιδιωτικής τους ζωής μέσω μιας απαιτούμενης, σαφούς και εύληπτης προτροπής για ένα πράγμα: την παρακολούθηση. Αυτή η προτροπή είναι συνεπής για όλους τους προγραμματιστές, συμπεριλαμβανομένης της Apple, και έχουμε λάβει ισχυρή υποστήριξη για αυτό το χαρακτηριστικό από τους καταναλωτές, τους υποστηρικτές της ιδιωτικότητας και τις αρχές προστασίας δεδομένων σε όλο τον κόσμο.

Η Apple σημείωσε επίσης ότι η γαλλική αρχή δεν επέβαλε συγκεκριμένες αλλαγές στο σύστημα ATT, αλλά ανέθεσε στην εταιρεία την υποχρέωση να διασφαλίσει τη συμμόρφωσή της με τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού. Η Apple εξέφρασε την απογοήτευσή της για την απόφαση, αλλά δεν ανέφερε αν θα ασκήσει έφεση κατά του προστίμου.

Η απόφαση προστίθεται σε έναν αυξανόμενο κατάλογο ερευνών σχετικά με το πλαίσιο ATT της Apple σε ολόκληρη την Ευρώπη. Οι αρχές της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Ρουμανίας και της Πολωνίας έχουν ανοίξει παρόμοιες έρευνες για να εξετάσουν κατά πόσον η λειτουργία απορρήτου παραβιάζει τους κανόνες ανταγωνισμού, καθώς εμποδίζει την πρόσβαση σε βασικά δεδομένα για τη διαφήμιση, ενώ παράλληλα ενισχύει τη θέση της ίδιας της Apple στην αγορά ψηφιακών διαφημίσεων.

[via]

Loading