European Search Perspective: Η νέα πρωτοβουλία που φιλοδοξεί να νικήσει το Google Search!

Η Ecosia με έδρα το Βερολίνο, η οποία δωρίζει τα κέρδη της για τη φύτευση δέντρων, και η ανταγωνίστριά της Qwant με έδρα το Παρίσι ανακοίνωσαν ότι θα συνεργαστούν για την ανάπτυξη ενός ευρετηρίου (index) του παγκόσμιου ιστού.

Η κερδοσκοπική κοινοπραξία με την ονομασία European Search Perspective και έδρα το Παρίσι, θα μπορούσε να επιτρέψει στις μικρές εταιρείες και σε όποιες άλλες αποφασίσουν να συμμετάσχουν, να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Google και το Bing και να παρέχουν αποτελέσματα που είναι καλύτερα προσαρμοσμένα στις αποστολές των εταιρειών τους και στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων. «Θα μπορούσαμε να απεντάξουμε τα αποτελέσματα από ανήθικες ή μη βιώσιμες εταιρείες και να κατατάξουμε υψηλότερα τις καλές εταιρείες», λέει ο Christian Kroll, CEO της Ecosia.

Η απώλεια λίγων εσόδων από την αδειοδότηση δεν θα είναι μεγάλο πλήγμα για τη Microsoft ή τη Google, οι οποίες κατέχουν μαζί περίπου το 95% της παγκόσμιας βιομηχανίας αναζήτησης εκτός Κίνας. Αλλά σε μια εποχή που υπηρεσίες όπως το ChatGPT και το TikTok επαναπροσδιορίζουν ήδη τον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες πραγματοποιούν αναζητήσεις, οι μικροσκοπικοί αντίπαλοι που ενδεχομένως γίνονται πιο ελκυστικοί για τους χρήστες θα μπορούσαν να αναγκάσουν τις μεγαλύτερες εταιρείες να επιταχύνουν τις επενδύσεις τους σε περιφερειακές αναβαθμίσεις.

Η ιδιοκτησία της European Search Perspective, ή EUSP, θα μοιραστεί εξίσου μεταξύ της Ecosia και της Qwant, με την Ecosia να παρέχει μετρητά και δεδομένα, ενώ η Qwant παρέχει την εργασία. Η τεχνική υποδομή θα προέρχεται από την OVHcloud, η οποία μοιράζεται την ιδιοκτησία με την Qwant. Η Ecosia έχει περίπου 1% μερίδιο αγοράς αναζήτησης στη Γαλλία και τη Γερμανία και ισχυρίζεται ότι έχει περίπου 20 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως, ενώ η Qwant αναφέρει περίπου 6 εκατομμύρια χρήστες.

Για την Ecosia και την Qwant, προκειμένου να κατακτήσουν μεγαλύτερο μέρος του κόσμου πέρα από τους γαλλόφωνους και γερμανόφωνους χρήστες, θα πρέπει να επιτύχουν στην πατρίδα τους και να αυξήσουν τα έσοδά τους, τα οποία προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από τη λειτουργία διαφημίσεων. Η πρόκληση είναι προφανής. Οι πωλήσεις της Ecosia, σύμφωνα με τις γνωστοποιήσεις της, είναι μειωμένες κατά 8% στα 24,2 εκατ. ευρώ κατά τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023. Τα ακριβέστερα αποτελέσματα δεν εγγυώνται ότι θα βοηθήσουν στην τόνωση της επιχείρησης, καθώς οι διαφημίσεις εξακολουθούν να παρέχονται από τη Microsoft και τη Google. Ωστόσο, ο Kroll ισχυρίζεται ότι αυτό πρόκειται να αλλάξει σύντομα.

Οι εταιρείες είναι ανοιχτές τόσο στην άντληση εξωτερικής χρηματοδότησης για το EUSP όσο και στην παραχώρηση άδειας χρήσης του δείκτη του σε άλλες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που θα ήθελαν να χρησιμοποιήσουν τα δεδομένα για την εκπαίδευση συστημάτων AI. «Συγκεντρώνουμε τους πιο έμπειρους μηχανικούς αναζήτησης για να δημιουργήσουμε κυρίαρχη τεχνολογία στην Ευρώπη - ειδικά για τη γαλλική και τη γερμανική γλώσσα - και είμαστε εξαιρετικά σίγουροι ότι αυτό θα προσελκύσει την επενδυτική κοινότητα», αναφέρει ο Kroll.

Η ανάπτυξη ενός ευρετηρίου - η αναγνώριση όλων των ιστοσελίδων που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο και η δυνατότητα αναζήτησης του περιεχομένου τους - δεν είναι ασήμαντη υπόθεση. Το να το κάνεις καλύτερα από την Google, η οποία έχει «τελειοποιήσει» την προσέγγισή της επί δεκαετίες, είναι ακόμη πιο δύσκολο.

Ωστόσο, ο Kroll πιστεύει ότι η τεχνολογική πρόοδος έχει καταστήσει πιο δυνατή την προσιτή ευρετηρίαση και ότι οι νέοι κανονισμοί της ΕΕ που περιορίζουν τη δύναμη των gatekeepers, όπως η Google, την καθιστούν μια αξιόλογη επιδίωξη. Τα τελευταία χρόνια, άλλοι ανταγωνιστές της Google δημιούργησαν τα δικά τους ευρετήρια, όπως το Brave και η πλέον παροπλισμένη Neeva.

Κατά κάποιο τρόπο, η ανάπτυξη ενός εναλλακτικού ευρετηρίου είναι πλέον επιβεβλημένη. Η Bing αύξησε πέρυσι τα τέλη αδειοδότησης που χρεώνει σε εταιρείες όπως η Ecosia και η Qwant, αναγκάζοντάς τες να αναπροσαρμόσουν τις προσφορές τους.

Η Ecosia και η Qwant αναμένουν να αρχίσουν να δοκιμάζουν τα ανανεωμένα αποτελέσματα αναζήτησης στη Γαλλία στις αρχές του επόμενου έτους και στη Γερμανία μέχρι το τέλος του 2025. Ανάμεσα στα επιτεύγματα της Google στην ευρετηρίαση είναι το πόσο γρήγορα μπορεί να παρέχει αποτελέσματα. Ο Kroll αναφέρει ότι η EUSP στοχεύει να επιτύχει ανταγωνιστικές ταχύτητες μέσω δοκιμών και συντονισμού. «Η εμπειρία του χρήστη δεν θα τεθεί σε κίνδυνο».

Σε ένα καλύτερο σενάριο για την Qwant και την Ecosia, θα μπορούσαν να παρέχουν στην Ευρώπη ό,τι προσέφερε η Naver στη Νότια Κορέα. Ο Heesoo Jang, επίκουρος καθηγητής δικαίου και ηθικής των μέσων ενημέρωσης στο Πανεπιστήμιο Amherst της Μασαχουσέτης, δηλώνει ότι τα άσχετα και ανεπιθύμητα αποτελέσματα της Google έχουν απομακρύνει τους χρήστες της Νότιας Κορέας από την υπηρεσία. Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, η Naver κατέχει πλέον πάνω από το ήμισυ της αγοράς αναζήτησης της Νότιας Κορέας.

Υπάρχει επίσης η ευκαιρία για τις ευρωπαϊκές μηχανές αναζήτησης να ανοίξουν δρόμους σε χώρες που δεν εξυπηρετούνται επαρκώς, όπως η Αιθιοπία. Τον Ιούνιο, μια μελέτη από ερευνητές του UC Berkeley διαπίστωσε ότι οι αναζητήσεις σε αιθιοπικές γλώσσες όπως η αμχαρική στο YouTube της Google για δημοφιλή αλλά καλοήθη θέματα οδηγούσαν σε αποτελέσματα για σεξουαλικό περιεχόμενο. Οι ερευνητές λένε ότι οι χρήστες περιέγραψαν τις εμπειρίες αναζήτησης ως αδιανόητες και «φρικτές». Η Google έχει γενικά υποστηρίξει ότι εργάζεται πάντα για να βελτιώσει την ποιότητα των αποτελεσμάτων και να παρέχει στους χρήστες το περιεχόμενο που επιθυμούν ταχύτερα.

Η Hellina Hailu Nigatu, μία από τους συγγραφείς της μελέτης, λέει ότι μια μηχανή αναζήτησης προσαρμοσμένη σε μια συγκεκριμένη γλώσσα δεν είναι αρκετή. «Δεν είναι μόνο η γλώσσα που έχει σημασία, αλλά και η κοινωνική ταυτότητα που τις διαμορφώνει». Οι προγραμματιστές πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους τις αξίες μιας κοινωνίας, οι οποίες προέρχονται από την εθνικότητα, την τάξη και άλλους παράγοντες. Με την εστίασή της στο περιβάλλον, η Ecosia μπορεί να έχει ήδη ένα πλεονέκτημα σε αυτό το θέμα.

[via]

Loading