Γιατί η DeepSeek (και η Κίνα γενικότερα) υπερτερεί απέναντι στις Δυτικές χώρες

Η DeepSeek, η κινεζική AI εταιρεία που βρίσκεται στην επικαιρότητα εδώ και πάνω από μια εβδομάδα, συζητείται τώρα από τον Pavel Durov, ιδρυτή και CEO της δημοφιλούς εφαρμογής ανταλλαγής μηνυμάτων Telegram.

Ο Durov υποστηρίζει ότι η ραγδαία πρόοδος της Κίνας στην Τεχνητή Νοημοσύνη, με χαρακτηριστικό το παράδειγμα της DeepSeek, έχει εκπλήξει πολλούς. Ωστόσο, αυτή η πρόοδος στην αλγοριθμική αποτελεσματικότητα δεν προέκυψε κατά λάθος, όπως υποστηρίζει σε ανάρτηση στο λογαριασμό του στο Telegram:

Οι Κινέζοι μαθητές ξεπερνούν εδώ και καιρό τους άλλους στα Μαθηματικά και τον Προγραμματισμό στις διεθνείς Ολυμπιάδες. Όταν πρόκειται για την παραγωγή εξαιρετικών επιδόσεων στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες, το σύστημα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Κίνας είναι ανώτερο από εκείνο της Δύσης. Ενισχύει τον έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των μαθητών, μια αρχή που δανείστηκε από το εξαιρετικά αποτελεσματικό σοβιετικό μοντέλο.

Στη συνέχεια αναφέρεται στους δυτικούς ομολόγους τους και υποστηρίζει ότι λειτουργούν εντελώς λάθος:

Αντίθετα, τα περισσότερα δυτικά σχολεία αποθαρρύνουν τον ανταγωνισμό, απαγορεύοντας τις δημόσιες ανακοινώσεις των βαθμών και των κατατάξεων των μαθητών. Το σκεπτικό είναι κατανοητό, για να προστατευθούν οι μαθητές από την πίεση ή τη γελοιοποίηση. Ωστόσο, τέτοια μέτρα είναι επίσης αναμενόμενο να αποθαρρύνουν τους καλύτερους μαθητές. Η νίκη και η ήττα είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Αν εξαλείψετε τους ηττημένους, εξαλείφετε και τους νικητές.

Υποστηρίζει ότι η αφαίρεση της διαφάνειας στις κατατάξεις των φοιτητών και η αποθάρρυνση του ανταγωνισμού υπονομεύει τα κίνητρα, οδηγώντας πολλούς ταλαντούχους φοιτητές να αναζητούν την καταξίωση σε τομείς όπως τα ανταγωνιστικά παιχνίδια και όχι τις ακαδημαϊκές σπουδές:

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλά χαρισματικά παιδιά βρίσκουν τώρα τα ανταγωνιστικά games πιο συναρπαστικά από τα ακαδημαϊκά, διότι τουλάχιστον στα βιντεοπαιχνίδια, μπορούν να δουν πώς κατατάσσεται ο κάθε παίκτης.

Ο Durov τονίζει ότι στον πραγματικό κόσμο, ο ανταγωνισμός είναι αναπόφευκτος. Από τον αθλητισμό μέχρι τις επιχειρήσεις και τις επιστήμες, οι επιδόσεις πάντα κατατάσσονται και αξιολογούνται:

Το να λέτε σε όλους τους μαθητές ότι είναι πρωταθλητές, ανεξάρτητα από τις επιδόσεις τους, μπορεί να ακούγεται ευγενικό μέχρι να σκεφτείτε πόσο γρήγορα η πραγματικότητα θα διαλύσει αυτή την ψευδαίσθηση μετά την αποφοίτηση. Η πραγματικότητα, σε αντίθεση με τις καλοπροαίρετες σχολικές πολιτικές, έχει δημόσιους βαθμούς και κατατάξεις, είτε στον αθλητισμό, είτε στις επιχειρήσεις, είτε στην επιστήμη, είτε στην τεχνολογία. Οι δείκτες αναφοράς τεχνητής νοημοσύνης που αποδεικνύουν την υπεροχή της DeepSeek είναι μία από αυτές τις δημόσιες κατατάξεις. Και έρχονται κι άλλες. Εάν το σύστημα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των ΗΠΑ δεν υποστεί ριζική μεταρρύθμιση, η αυξανόμενη κυριαρχία της Κίνας στην τεχνολογία φαίνεται αναπόφευκτη.

Σύμφωνα με τον Durov, οι μαθητές με υψηλές επιδόσεις συχνά ευδοκιμούν σε ένα περιβάλλον όπου η απόδοση μετριέται και ανταμείβεται ανοιχτά. Ωστόσο, πολλά δυτικά σχολεία έχουν καταργήσει τις δημόσιες κατατάξεις και τους βαθμούς για να προστατεύσουν τους μαθητές από το άγχος ή την αμηχανία. Αν και αυτή η προσέγγιση αποσκοπεί στη δημιουργία ενός πιο περιεκτικού και χωρίς πίεση περιβάλλοντος, ο Durov πιστεύει ότι τελικά αποθαρρύνει εκείνους που διαφορετικά θα πίεζαν τον εαυτό τους να διαπρέψουν.

Loading