Η Τεχνολογία έλυσε το μυστήριο για τον τρόπο ταρίχευσης μιας μούμιας 3000+ ετών

Οι ακτίνες Χ έδωσαν τελικά απάντηση στο μυστήριο του πώς μια διάσημη αιγυπτιακή μούμια τοποθετήθηκε μέσα σε ένα φέρετρο χωρίς άνοιγμα. Οι επιστήμονες μπόρεσαν για πρώτη φορά να δουν μέσα στη σαρκοφάγο της Lady Chenet-aa για να καταλάβουν τελικά πώς ταριχεύτηκε πριν από 3.000 χρόνια.

Για χρόνια, οι ερευνητές έψαχναν για ένα άνοιγμα της κοιλότητας, βρίσκοντας μόνο ένα μικροσκοπικό κενό κοντά στα πόδια της που δεν θα ήταν αρκετά μεγάλο για να χωρέσει το σώμα της. Η έλλειψη ορατών ανοιγμάτων ή σημείων εισόδου στο φέρετρο της Chenet-aa είχε αφήσει προηγουμένως τους ερευνητές ανήμπορους να αποκτήσουν πρόσβαση στα λείψανά της, αλλά οι νέες αξονικές τομογραφίες έχουν απαντήσει σε μερικά από τα ερωτήματα που βασάνιζαν τους επιστήμονες για δεκαετίες.

Όταν η ομάδα πέρασε το φέρετρο από τον αξονικό τομογράφο, μπόρεσε να δει πιο διεξοδικά την κάτω πλευρά, όπου «μπορείς να αρχίσεις να βλέπεις ότι υπάρχει μια ραφή που κατεβαίνει στην πλάτη και κάποια κορδόνια», δήλωσε ο JP Brown, ανώτερος συντηρητής ανθρωπολογίας.

Οι ερευνητές του Field Museum στο Σικάγο εκτίμησαν ότι πέθανε σε ηλικία μεταξύ 35-45 ετών και οι λεπτομερείς προσπάθειες προετοιμασίας της για τη μετά θάνατον ζωή επιβεβαίωσαν ότι ήταν υψηλού κοινωνικού κύρους. Οι νέες σαρώσεις αποκάλυψαν ότι η Chenet-aa έζησε στην Τρίτη Ενδιάμεση Περίοδο της Αιγύπτου, κατά τη διάρκεια της 22ης Δυναστείας και εξακολουθεί να βρίσκεται σε «αξιοσημείωτη κατάσταση». Η ομάδα ήταν επίσης σε θέση να διακρίνει πληροφορίες σχετικά με την ηλικία της, τη διατροφή της και τον τρόπο με τον οποίο οι ταριχευτές την προετοίμασαν για τη μετά θάνατον ζωή.

Οι ερευνητές μελέτησαν δύο μούμιες από τις 26 που εκτέθηκαν στο Μουσείο Field τον Σεπτέμβριο για να διαπιστώσουν πώς προετοιμάστηκαν για τη μετά θάνατον ζωή. Χρησιμοποιώντας τεχνολογία τρισδιάστατης σάρωσης, δημιούργησαν ακτίνες Χ των σκελετών και των αντικειμένων που περιέχονταν μέσα στα φέρετρα για χιλιάδες χρόνια.

Η πιο ασυνήθιστη πτυχή του φέρετρου της Lady Chenet-aa ήταν το γεγονός ότι δεν φαινόταν να υπάρχουν ραφές ή ανοίγματα που θα επέτρεπαν στους βαλσαμωτές να τοποθετήσουν το σώμα της μέσα. Ωστόσο, οι τρισδιάστατες σαρώσεις αποκάλυψαν ότι αντί να κατασκευαστεί το χάρτινο περίβλημα γύρω από το σώμα, όπως συνηθιζόταν από τους αρχαίους Αιγυπτίους, το φέρετρο δημιουργήθηκε πρώτα και στη συνέχεια μαλακώθηκε με τη βοήθεια της υγρασίας, ώστε να είναι εύκαμπτο και να μπορεί να διαμορφωθεί γύρω από την Chenet-aa.

Οι ταριχευτές τοποθέτησαν γέμισμα στην τραχεία της, ώστε να μην καταρρεύσει όταν την έστηναν όρθια, ενώ μια σχισμή κόπηκε από την κορυφή προς τον πυθμένα του φέρετρου και τοποθετήθηκε πάνω από το τυλιγμένο σώμα της. Αφού έδεσαν το πίσω μέρος του φέρετρου, τοποθέτησαν ένα ξύλινο πάνελ στα πόδια της και το κάρφωσαν στη θέση του για να μην κινείται όσο έπλαθαν το φέρετρο.

Από αρχαιολογική άποψη, είναι απίστευτα σπάνιο να έχεις τη δυνατότητα να ερευνήσεις ή να δεις την ιστορία από την οπτική γωνία ενός και μόνο ατόμου. Αυτός είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να δούμε ποιοι ήταν αυτοί οι άνθρωποι - όχι μόνο τα πράγματα που έφτιαχναν και τις ιστορίες που έχουμε επινοήσει γι' αυτούς, αλλά τα πραγματικά άτομα που ζούσαν εκείνη την εποχή.

Παρατήρησαν επίσης ότι η Chenet-aa ήταν τυλιγμένη σε στρώματα από ακριβό λινό ύφασμα και τοποθετημένη σε ένα διακοσμημένο φέρετρο cartonnage - ένα είδος έντονα ζωγραφισμένου καλουπιού παρόμοιο με το papier mache που προοριζόταν για ελίτ ταφές. Σε αντίθεση με άλλες μούμιες των οποίων τα εσωτερικά όργανα τοποθετήθηκαν σε ξεχωριστά βάζα με τους τέσσερις γιους του Ώρου στα καπάκια, οι ταριχευτές ακολούθησαν διαφορετική προσέγγιση για τη Chenet-aa.

Οι σαρώσεις έδειξαν ότι στην περίπτωσή της, οι ταριχευτές δημιούργησαν πακέτα στα οποία τοποθετήθηκαν τα όργανα μαζί με κέρινα αγάλματα των γιων του Ώρου που επανατοποθετήθηκαν στην κοιλότητα του σώματος. Οι τέσσερις γιοι του Ώρου συμπεριλαμβάνουν τον Imsety, ο οποίος ήταν ο θεός με το ανθρώπινο κεφάλι που προστάτευε το συκώτι και τον Hapy που είχε κεφάλι μπαμπουίνου και προστάτευε τους πνεύμονες. Οι δύο δεύτεροι αναγνωρίστηκαν ως ο Duamutef, ο οποίος είχε κεφάλι τσακαλιού και ορίστηκε να προστατεύει το στομάχι, ενώ ο γερακοκέφαλος Qebehsenuef προστάτευε τα έντερα.

Οι εικόνες έδειξαν ότι είχε χάσει αρκετά δόντια και τα εναπομείναντα είχαν σημάδια σημαντικής φθοράς, γεγονός που υποδηλώνει ότι η τροφή της περιείχε κόκκους άμμου που κατέστρεφαν το σμάλτο. Αποκαλύφθηκε επίσης ότι οι ταριχευτές αντικατέστησαν τα μάτια της με τεχνητά για να διασφαλίσουν ότι δεν θα φθείρονταν με την πάροδο του χρόνου.

Η άποψη των Αρχαίων Αιγυπτίων για τη μετά θάνατον ζωή είναι παρόμοια με τις δικές μας ιδέες για τις αποταμιεύσεις στη σύνταξη. Είναι κάτι για το οποίο προετοιμάζεσαι, βάζεις χρήματα στην άκρη σε όλη τη διάρκεια της ζωής σου και ελπίζεις να έχεις αρκετά στο τέλος για να διασκεδάσεις πραγματικά.

Οι ερευνητές επικεντρώθηκαν επίσης σε ένα δεύτερο μουμιοποιημένο άτομο, γνωστό ως Harwa, το οποίο έζησε περίπου την ίδια εποχή με τη Chenet-aa και πιστεύεται ότι ήταν επίσης υψηλού κοινωνικού status. Οι τρισδιάστατες εικόνες της σπονδυλικής του στήλης έδειξαν ότι δεν έπασχε από ασθένειες που σχετίζονταν με τη σωματική εργασία και τα καλοδιατηρημένα δόντια του αντανακλούσαν ότι είχε πρόσβαση σε ποιοτικό φαγητό που ήταν διαθέσιμο μόνο στην ελίτ.

Ο πρωταρχικός στόχος της έρευνας τους ήταν να δείξουν ότι οι μούμιες ήταν άνθρωποι και δεν είναι απλώς αντικείμενα τέχνης, σύμφωνα με το μουσείο.

Προσπαθούμε να τις κατανοήσουμε ως ανθρώπους, ώστε να μπορέσουμε να μοιραστούμε αυτές τις ιστορίες και τις γνώσεις με το ευρύ κοινό, ώστε να επαναπροσδιορίσουμε κατά κάποιον τρόπο τον άνθρωπο και να αλλάξουμε τις αφηγήσεις ώστε να είναι πιο σεβαστές και να δώσουμε περισσότερη αξιοπρέπεια σε αυτά τα μουμιοποιημένα άτομα.

Οι σαρώσεις διήρκεσαν περίπου τέσσερις ημέρες, ωστόσο, οι ερευνητές δήλωσαν ότι η πλήρης ανάλυση των ευρημάτων τους θα μπορούσε να διαρκέσει έως και τρία χρόνια για να ολοκληρωθεί.

[via]

Loading